SEO W DRUGIM PÓŁROCZU 2019 – JAK BĘDZIE WYGLĄDAĆ?

Zmiany w pozycjonowaniu w 2019 roku

Trudność pozycjonowania rośnie wraz z aktualizacjami algorytmów Google, co sprawia, że klienci coraz częściej zrażają się do tej usługi. Powierzanie pozycjonowania juniorom może nie przynosić już żadnych efektów. Branża SEO w Polsce cierpi na brak zainteresowania ze strony prawdziwych pasjonatów, dla których poszukiwanie nowych rozwiązań jest przyjemnością. W drugim półroczu 2019 roku niewiele się zmieni w porównaniu z 2018 i niewiele wskazuje, aby zmieniło się cokolwiek. Nadal dominuje content marketing, jak i zdobywanie linków za pomocą systemów SWL. Metody te są najtańsze i najbardziej dostępne dla nieprzygotowanych do pozycjonowania agencji czy osób prywatnych. W drugiej połowie 2019 roku będzie kontynuowana przemiana stron firmowych czy sklepów w blogi, które niewiele mają wspólnego z początkową ideą twórców. Przykładem mogą być napompowane strony, które generują śmieciowy ruch pochodzący właśnie z wpisów blogowych. Współczynnik odrzuceń takich miejsc jest bardzo duży a użytkownicy nie są grupą docelową danego miejsca.

Czy SEO będzie tak szybkie jak dawniej?

Pozycjonowanie stron www jest czynnością, która wymaga wykonania odpowiednich czynności przez pozycjonera. Oprócz prac na samej stronie należy też prowadzić działania polegające na rozsiewaniu linków prowadzących do pozycjonowanej strony. Podejmowane czynności należy podejmować w sposób cykliczny i przemyślany. Nie jest możliwe wypozycjonowanie danej strony www bez poświęcenia na to czasu. Jeśli nie podejmuje się żadnych działań, ponieważ nie ma się na to czasu czy odpowiednich środków, to czas nic nie zmieni. Jeśli agencja pozycjonuje 200-300 stron jednocześnie, to jest zrozumiałe, że nie będzie w stanie ich dobrze wypozycjonować ze względu ograniczenia czasowe. Niska cena pozycjonowania uniemożliwia zakup linków oraz budowanie miejsc, które pozwalają na ich zamieszczanie. Czas zaindeksowania wprowadzanych linków czy przeprowadzonych zmian jest coraz szybszy ze względu na ulepszanie tego procesu przez Google. Po przeprowadzeniu kompleksowej optymalizacji a nie kosmetyki, a także po zrealizowaniu porządnego linkowania, na pierwsze efekty czeka się 3-4 tygodnie. Oczywiście mowa jest o efektach wejścia frazy, np.: z pozycji spoza 100 na 10-20 miejsce w rankingu. Brak jakichkolwiek efektów po 3-4 tygodniach nawet w przypadku mniej konkurencyjnych słów kluczowych może nie ulec zmianie, mimo dalszego czekania. Część stron indeksuje się szybko i pokazują się na widocznych pozycjach po kilku dniach. Inne strony nie chcą wyjść z pozycji spoza 100 mimo prowadzonych działań optymalizacyjnych. Może wynikać to z faktu, że konstrukcja strony składająca się z wielu tzw. ciężkich modułów, które w połączeniu nie są wystarczająco czytelne dla robota Google. Ten sam problem występował dawniej i występuje obecnie. Nadal istnieje możliwość szybkiego wypozycjonowania strony www, ale również jest prawdopodobieństwo, że osiągnięcie efektu będzie trudne.

Powrót do przeszłości, czyli jak zrozumieć funkcjonowanie wyszukiwarki Google.

Sposób w jaki pozycjonowało się strony 10-15 lat temu, to wiedza, bez której niemożliwe jest skuteczne pozycjonowanie stron www w obecnym czasie. Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jaka jest nasza wiedza na temat pozycjonowania, a także od umiejętności przeprowadzenia szczegółowego audytu. Dlaczego jest to tak ważne w kontekście osiągania efektów? Działanie wyszukiwarki jest niezmienne od lat a to, co ulega zmianie to jedynie sposób oceny zamieszczanych materiałów. Osoby, które obserwują zmiany zachodzące w prezentowanych wynikach wyszukiwania, zauważyły zapewne, że w ostatnim czasie zmieniła się w Google definicja wartości. Każdy użytkownik definiuje wartość na swój własny sposób. Wyszukiwarka natomiast od początku swojego istnienia definiuje w ten sam sposób. Doszły jedynie kolejne elementy, które pozwalają na bardziej precyzyjne realizowanie tego procesu. Dodawanie kolejnych elementów pozwala na definiowanie wartości, co wynika głównie z ogólnego rozwoju Internetu. Brak wiedzy jak kształtowała się wyszukiwarka oraz jak ewoluował proces nadawania oceny zamieszczanych na stronach www treści, może utrudnić pozycjonowanie stron www. Funkcjonowanie wyszukiwarki Google, jak i sposób kształtowania wyników wyszukiwania dla użytkowników nie zmienił się i wiele wskazuje na to, że do takiej zmiany nie dojdzie. Najlepszym tego przykładem są propozycje dla użytkowników – w przypadku konkretnego zapytania. Od lat dominują wyniki, które z jakością i wartością mają niewiele wspólnego. Domeny te potrafią jednak skutecznie wykorzystywać wiedzę sprzed lat do osiągania pozycji w TOP 10. Wszelkie aktualizacje algorytmów Google, które mają poprawić jakość prezentowanych wyników, niewiele zmieniają. Mijają kolejne lata, a na pierwszych stronach pokazują się te same wyniki wyszukiwania. Czy pojawiają się dlatego, że są rzeczywiście wartościowe, czy tylko dlatego, że są to popularne miejsca, do których prowadzą odnośniki z miejsc równie popularnych? Odpowiedź na to pytanie wymaga cofnięcia się o kilka lat, do czasów, w których wystarczyła duża ilość linków prowadzących do stron, która w teorii miała budować wartość.

Branża SEO coraz bardziej oddala się dla juniorów

Praca u podstaw w przypadku osób wchodzących na rynek jest bardzo ważna i niezbędna w kształtowaniu specjalisty SEO. Ewolucja, jaka zachodzi w wyszukiwarce Google, pokazuje że przeszłość ma wielki wpływ na teraźniejszość. Osiąganie dobrych wyników w pozycjonowaniu po jednym czy dwóch kursach SEO jest już mało prawdopodobne. Szkolenia oferowane na rynku z tej dziedziny nie dotykają fundamentalnych tematów oraz filozofii funkcjonowania wyszukiwarki Google. Cel od lat jest niezmienny, czyli dostarczenie użytkownikom wyników wyszukiwania, które będą odpowiadać ich preferencjom. Niestety Google w dalszym ciągu nie radzi sobie ze stworzeniem innego mechanizmu oceny treści, który dostarczy użytkownikom tylko prawdziwie wartościowe treści. Jak funkcjonuje obecny? To już odrębny temat. Przykładem braku radzenia sobie z prezentacją wartościowych wyników może być słowo „wszywka”. Google pokazuje wyniki wideo prezentujące alkoholika spożywającego alkohol, a także największe portale opisujące ten temat. Oczywiście wartość takich wyników dla odbiorcy w teorii jest bezwartościowa. Dlatego też brak odpowiedniej wiedzy historycznej nie pozwoli zrozumieć osobie wchodzącej na rynek, dlaczego tak to wygląda a nie inaczej. Brak w pełni profesjonalnych szkoleń na rynku i miejsc, z których można pozyskać podstawową wiedzę na temat funkcjonowania wyszukiwarki Google, całkowicie odbiera juniorom SEO możliwość skutecznego pozycjonowania stron www. Dodawanie wpisów na forach czy w katalogach stron lub uzupełnienie znaczników ALT bez zrozumienia podstaw funkcjonowania wyszukiwarki nie daje już nic. Poziom wiedzy juniorów na temat pozycjonowania jest niewielki. Przekazywanie wiedzy na szkoleniach SEO osobom, które chcą nauczyć się pozycjonować strony jest pozbawiona elementów filozofii, które pozwolą zrozumieć, jak działa wyszukiwarka i w jaki sposób ustalana jest wartość treści znajdujących się w TOP 10.